هزینه 3 میلیارد و 900 میلیون دلاری فساد در افغانستان
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد: هزینه‌های فساد در افغانستان با افزایش چشمگیر در سال 2012 به سه میلیارد و 900 میلیون دلار رسید.

 به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این گزارش در حالی منتشر می‌شود که حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان همواره می‌گوید که دولتش را از مقام‌های فاسد پاک می‌کند.

جامعه جهانی همواره از معضل فساد در افغانستان ابراز نگرانی کرده است، چرا که فساد موجب کاهش اعتماد به دولت کرزی می‌شود. کشورهای اهداکننده کمک مالی به دولت کابل نیز هراس دارند که از این بودجه‌ها سوء استفاده شده و یا این بودجه‌ها به دست مقام‌های فاسد بیفتد.

از سوی دیگر، گزارش دفتر سازمان ملل در امور جرایم و مبارزه با فساد نشان می‌دهد، تلاش دولت افغانستان برای محدود کردن پرداخت رشوه ناکام مانده است.

ژان لوک لماهیو، نماینده سازمان ملل در امور افغانستان در یک کنفرانس خبری گفت: معنای فساد این است که شما در بخش خدمات دولتی ضعیف عمل کرده‌اید. 50 درصد جمعیت افغانستان دستکم یک بار در سال 2012 به مقام‌های دولتی رشوه پرداخت کرده‌اند که این میزان در مقایسه با سال 2009 با 9 درصد کاهش همراه بوده است. این گزارش بر پایه مصاحبه با 6700 افغان در سراسر این کشور تنظیم شده است.

از سوی دیگر مجموع رشوه پرداختی به مسوولان دولتی به 40 درصد افزایش یافته و به 3.9 میلیارد دلار رسیده است.


February 7th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها